Your browser doesn't support javascript.
loading
The wire. A profane illumination / The wire. Una iluminación profana
Duarte, Juan Pablo.
  • Duarte, Juan Pablo; National University of Cordoba. Argentina
Rev. esp. drogodepend ; 48(2): 114-121, 2023.
Article En | IBECS | ID: ibc-222707
: ES1.1
: ES15.1 - BNCS

Introduction:

Considered the best television series of the 21st century, The Wire stages the city of Baltimore, one of the most violent in the world, taking the cheap drug industry as its central axis. The dynamics to which this illegal economy gives rise serves as a matrix in fiction to understand the institutions of contemporary cities and the current context of the social bond.

Methodology:

Taking as reference the social texts of Sigmund Freud and the critical review carried out by Jacques-Alain Miller based on the work of Jacques Lacan, this article addresses the function of the toxic in this series from current discussions in the psychoanalytic field.

Results:

It is possible to corroborate that the drug culture to which David Simon refers on several occasions implies a push to obtain a plus as the main horizon of his characters and institutions of which they are a part. The reading proposed in this article suggests that this cultural mutation can be analyzed from the notion of object plus jouissance proposed by Jacques Lacan. (AU)

Introducción:

Considerada la mejor serie de televisión del siglo XXI, The wire pone en escena la ciudad de Baltimore, una de las más violentas del mundo, tomando como eje central la industria de las drogas baratas. Las dinámicas a las que da lugar esta economía ilegal sirve de matriz en la ficción para entender las instituciones de las ciudades contemporáneas y el actual contexto del lazo social.

Metodología:

Tomando como referencia los textos sociales de Sigmund Freud y la revisión crítica efectuada por Jacques-Alain Miller a partir de la obra de Jacques Lacan, el presente artículo aborda la función del tóxico en esta serie desde discusiones actuales del campo psicoanalítico.

Resultados:

Es posible corroborar que la cultura de las drogas a la que se refiere David Simon en diversas ocasiones implica un empuje a la obtención de un plus como principal horizonte de sus personajes e instituciones de las que forman parte. La lectura propuesta en el presente artículo plantea que esta mutación cultural puede ser analizada desde la noción de objeto plus de goce propuesto por Jacques Lacan. (AU)


...